Lapsen lahjakkuus myös vaikuttaa
oireiden esiintymiseen. Lahjakkailla tytöillä kompensointikyky
piilottaa usein oireet. Tällöin kuormituksen lisääntyminen
syystä tai toisesta paljastaa vasta ongelmat ympäristölle.
AD/HD -tyttö kyllä on koko ajan tiennyt, että jotain on
vialla ja ponnistellut suoriutuakseen muiden lailla.
|
|
Tunsin itseni huolestuneeksi ja ahdistuneeksi. | |
Mielialani ailahteli ja tunsin itseni ilman syytä masentuneeksi. | |
Pelkäsin opettajan puhuttelevan minua. | |
Kouluun meneminen ei ollut mukavaa. | |
Olin hyvin ahdistunut ennen kokeita. | |
Olin ärtyisä murrosiässä. | |
Itkin helposti. |
kyllä | oire / piirre |
Olisin toivonut, että vanhemmat olisivat ymmärtäneet, miten koville yläasteen/lukion käyminen minulle otti. | |
Minusta tuntui, että olin koko ajan vanhempieni arvostelun kohteena. | |
Äidillä ja minulla oli välirikko lukioaikana. | |
Tunsin olevani jatkuvasti opettajien tai muun henkilökunnan arvostelun tai nöyryytyksen kohteena. | |
Tunsin, että luokkatoverini pitivät minua outona ja eivät hyväksyneet minua. |
kyllä | oire / piirre |
Kun ajattelen käyttäytymistäni yläasteella/lukiossa, tunnen häpeää ja katumusta. | |
En ollut oikein hyvä missään. | |
En pitänyt itsestäni kouluvuosina. |