Tyttöjen AD/HD-oireet / piirteet

Hormonaaliset muutokset voivat pahentaa oireita murrosiässä ja tuoda ongelmat esiin voimakkaammin.

Lapsen lahjakkuus myös vaikuttaa oireiden esiintymiseen. Lahjakkailla tytöillä kompensointikyky piilottaa usein oireet. Tällöin kuormituksen lisääntyminen syystä tai toisesta paljastaa vasta ongelmat ympäristölle. AD/HD -tyttö kyllä on koko ajan tiennyt, että jotain on vialla ja ponnistellut suoriutuakseen muiden lailla.
 

Tarkkaamattomuus

 
ei koskaan
harvoin
kuukausittain / joskus
viikottain / melko usein
päivittäin / usein
oire / piirre
          Vaivuin päiväunelmiin.
          Ajatukseni vaeltelivat, vaikka yritin kuunnella aikuisen ohjeita.
          En kuullut opettajan ohjeita luokassa.
          Tein kokeissa huolimattomuusvirheitä.
          Kadotin tai laitoin omia ja muiden tavaroita vääriin paikkoihin.
          Minua kiusattiin usein hajamielisyyteni takia.

Ylivilkkaus

 
ei koskaan harvoin kuukausittain / joskus viikottain / melko usein paivittain / usein oire / piirre
          Minulle huomautettiin liiallisesta puhumisesta kotona ja koulussa.
          Olin poikamainen ja kaveripiiriini kuului paljon poikia.
          Tunnilla paikallaan istuminen oli vaikeaa; kiemurtelin tai valuin tuolissa.
          Minun oli hyvä olla liikkuessani, urheillessani tai tanssiessani.
          Nukahtaminen illalla oli vaikeaa, sillä ajatukset laukkasivat päässäni.
          Piirtelin papereihin ja näpräsin jotakin käsilläni, kun minun olisi pitänyt istua hiljaa.
          Minua kutsuttiin ikiliikkujaksi.
          Keinuin tuolilla tai heiluttelin jalkojani.
          Kiipeilin ja roikuin puissa.

Impulsiivisuus

ei koskaan harvoin kuukausittain / joskus viikottain / melko usein paivittain / usein oire / piirre
          Keskeytin muiden keskusteluja, vaikka yritin olla puuttumatta niihin.
          Sanoin suutuspäissäni asioita, joita en oikeasti tarkoittanut.
          Käyttäydyin niin, että minua nimitettiin ”hulluksi”.
          Tein asioita hetken mielijohteesta ajattelematta seurauksia.
          Käyttäydyin uhkarohkeasti liikenteessä.

 
 

Koulumenestys

ei koskaan harvoin kuukausittain / joskus viikottain / melko usein paivittain / usein oire / piirre
          En pystynyt koulussa tekemään kirjoitustöitä toisten tahdissa.
          Minun piti tehdä enemmän hommia koulumenestykseni eteen kuin luokkakavereiden.
          Arvosanani olivat heikompia, kuin mihin olisi ollut mahdollisuutta.
          Olin hidas lukemaan.
          Sain aikaan enemmän ryhmätöissä kuin yksinäisessä työskentelyssä.
          Isossa opetusryhmässä ulkopuoliset ärsykkeet häiritsivät kovasti.
          Lukion vaatimukset tuntuivat painostavilta ja koulumenestykseni romahti.

Aloittamisen vaikeus

ei koskaan harvoin kuukausittain / joskus viikottain / melko usein paivittain / usein oire / piirre
          Läksyjenteon aloittaminen oli hankalaa.
          Minun oli vaikeaa päästä kiinni tehtäviin, ellei lähellä ollut koko ajan joku jeesaamassa, kun juutuin johonkin.
          Sain enemmän aikaan muiden kanssa kuin yksin

 

Tehtävien loppuunsaattaminen ja pitkäjänteisyys

ei koskaan harvoin kuukausittain / joskus viikottain / melko usein paivittain / usein oire / piirre
          Lukukauden mittaisten koulutöiden loppuunsaattaminen oli vaikeaa.
          Sukkuloin monissa harrastuksissa ja toimissa, mutta pitkäjänteisyys puuttui niistä.
          Vaikka kävin soittotunneilla, harjoittelin vain harvoin tai en koskaan.

Aamu-unisuus

ei koskaan harvoin kuukausittain / joskus viikottain / melko usein paivittain / usein oire / piirre
          Olin koulussa unelias, mutta virkosin heti, kun nousin ylös ja lähdin liikkeelle.
          Aamuisin oli vaikeaa nousta ylös.
          Tunsin heränneeni vasta myöhään aamupäivällä.
          Tuntui, ettei minulla ollut energiaa yhtä paljon kuin muilla ystävilläni.

Tehtävien siirtäminen

ei koskaan harvoin kuukausittain / joskus viikottain / melko usein paivittain / usein oire / piirre
          Olin fiksu, mutta tein kaiken viimeisellä hetkellä.
          Palautin kotiläksyt myöhässä ja joskus jätin ne kokonaan tekemättä.
          Tein koulutehtäviä, mutta en muistanut palauttaa niitä kouluun.
          Ainoa tapani lukea kokeeseen oli valvoa hyvin myöhään viimeisenä iltana.

Alhainen motivaatio ja alisuoriutuminen

ei koskaan harvoin kuukausittain / joskus viikottain / melko usein paivittain / usein oire / piirre
          En menestynyt koulussa niin hyvin kuin ajattelin.
          Pärjäsin älykkyydelläni, enkä erityisemmin ponnistellut koulussa.
          Vanhempien ja opettajien mielestä olisin pystynyt parempaan, jos olisin edes yrittänyt.
          Aloitin jokaisen lukukauden parhain aikein, mutta en milloinkaan pitäytynyt niissä.

Järjestyksen pidon ongelmat

ei koskaan harvoin kuukausittain / joskus viikottain / melko usein paivittain / usein oire / piirre
          Huoneeni oli  sotkuinen ja tavarat sikinsokin.
          Reppuni / koululaukkuni / koulupöytäni oli sekaisin.
          Minulla oli vaikeuksia toimia järjestelmällisesti.
          Tehtävien, varsinkin pitkäjänteisyyttä vaativien töiden ja niiden palautuspäivien seuranta tuotti vaikeuksia.

Ajanhallinnan ongelmat

ei koskaan harvoin kuukausittain / joskus viikottain / melko usein paivittain / usein oire / piirre
          Myöhästelin koulusta.
          Olin aina myöhässä harrastuksista.
          Ajan kulumisen tunne hämärtyi.
          Valvoin myöhään ja minun oli vaikeaa nousta aamulla ylös.

Motoriikan ongelmat

ei koskaan harvoin kuukausittain / joskus viikottain / melko usein paivittain / usein oire / piirre
          Kirjoitukseni oli sotkuista ja käsiala vaihteli.
          Olin kömpelö enkä pärjännyt liikunnassa.
          Törmäilin pöydänkulmiin, ovenkarmeihin jne.
          Pudottelin tavaroita käsistäni.
          Paiskoin ovia tahtomattani.



Sivu luotu 6.9.2004/RK