Lapsen lahjakkuus myös
vaikuttaa oireiden esiintymiseen. Lahjakkailla tytöillä kompensointikyky
piilottaa usein oireet. Tällöin kuormituksen lisääntyminen
syystä tai toisesta paljastaa vasta ongelmat ympäristölle.
AD/HD -tyttö kyllä on koko ajan tiennyt, että jotain on
vialla ja ponnistellut suoriutuakseen muiden lailla.
|
|
|
|
|
|
Vaivuin päiväunelmiin. | |||||
Ajatukseni vaeltelivat, vaikka yritin kuunnella aikuisen ohjeita. | |||||
En kuullut opettajan ohjeita luokassa. | |||||
Tein kokeissa huolimattomuusvirheitä. | |||||
Kadotin tai laitoin omia ja muiden tavaroita vääriin paikkoihin. | |||||
Minua kiusattiin usein hajamielisyyteni takia. |
ei koskaan | harvoin | kuukausittain / joskus | viikottain / melko usein | paivittain / usein | oire / piirre |
Minulle huomautettiin liiallisesta puhumisesta kotona ja koulussa. | |||||
Olin poikamainen ja kaveripiiriini kuului paljon poikia. | |||||
Tunnilla paikallaan istuminen oli vaikeaa; kiemurtelin tai valuin tuolissa. | |||||
Minun oli hyvä olla liikkuessani, urheillessani tai tanssiessani. | |||||
Nukahtaminen illalla oli vaikeaa, sillä ajatukset laukkasivat päässäni. | |||||
Piirtelin papereihin ja näpräsin jotakin käsilläni, kun minun olisi pitänyt istua hiljaa. | |||||
Minua kutsuttiin ikiliikkujaksi. | |||||
Keinuin tuolilla tai heiluttelin jalkojani. | |||||
Kiipeilin ja roikuin puissa. |
ei koskaan | harvoin | kuukausittain / joskus | viikottain / melko usein | paivittain / usein | oire / piirre |
Keskeytin muiden keskusteluja, vaikka yritin olla puuttumatta niihin. | |||||
Sanoin suutuspäissäni asioita, joita en oikeasti tarkoittanut. | |||||
Käyttäydyin niin, että minua nimitettiin ”hulluksi”. | |||||
Tein asioita hetken mielijohteesta ajattelematta seurauksia. | |||||
Käyttäydyin uhkarohkeasti liikenteessä. |
ei koskaan | harvoin | kuukausittain / joskus | viikottain / melko usein | paivittain / usein | oire / piirre |
En pystynyt koulussa tekemään kirjoitustöitä toisten tahdissa. | |||||
Minun piti tehdä enemmän hommia koulumenestykseni eteen kuin luokkakavereiden. | |||||
Arvosanani olivat heikompia, kuin mihin olisi ollut mahdollisuutta. | |||||
Olin hidas lukemaan. | |||||
Sain aikaan enemmän ryhmätöissä kuin yksinäisessä työskentelyssä. | |||||
Isossa opetusryhmässä ulkopuoliset ärsykkeet häiritsivät kovasti. | |||||
Lukion vaatimukset tuntuivat painostavilta ja koulumenestykseni romahti. |
ei koskaan | harvoin | kuukausittain / joskus | viikottain / melko usein | paivittain / usein | oire / piirre |
Läksyjenteon aloittaminen oli hankalaa. | |||||
Minun oli vaikeaa päästä kiinni tehtäviin, ellei lähellä ollut koko ajan joku jeesaamassa, kun juutuin johonkin. | |||||
Sain enemmän aikaan muiden kanssa kuin yksin |
ei koskaan | harvoin | kuukausittain / joskus | viikottain / melko usein | paivittain / usein | oire / piirre |
Lukukauden mittaisten koulutöiden loppuunsaattaminen oli vaikeaa. | |||||
Sukkuloin monissa harrastuksissa ja toimissa, mutta pitkäjänteisyys puuttui niistä. | |||||
Vaikka kävin soittotunneilla, harjoittelin vain harvoin tai en koskaan. |
ei koskaan | harvoin | kuukausittain / joskus | viikottain / melko usein | paivittain / usein | oire / piirre |
Olin koulussa unelias, mutta virkosin heti, kun nousin ylös ja lähdin liikkeelle. | |||||
Aamuisin oli vaikeaa nousta ylös. | |||||
Tunsin heränneeni vasta myöhään aamupäivällä. | |||||
Tuntui, ettei minulla ollut energiaa yhtä paljon kuin muilla ystävilläni. |
ei koskaan | harvoin | kuukausittain / joskus | viikottain / melko usein | paivittain / usein | oire / piirre |
Olin fiksu, mutta tein kaiken viimeisellä hetkellä. | |||||
Palautin kotiläksyt myöhässä ja joskus jätin ne kokonaan tekemättä. | |||||
Tein koulutehtäviä, mutta en muistanut palauttaa niitä kouluun. | |||||
Ainoa tapani lukea kokeeseen oli valvoa hyvin myöhään viimeisenä iltana. |
ei koskaan | harvoin | kuukausittain / joskus | viikottain / melko usein | paivittain / usein | oire / piirre |
En menestynyt koulussa niin hyvin kuin ajattelin. | |||||
Pärjäsin älykkyydelläni, enkä erityisemmin ponnistellut koulussa. | |||||
Vanhempien ja opettajien mielestä olisin pystynyt parempaan, jos olisin edes yrittänyt. | |||||
Aloitin jokaisen lukukauden parhain aikein, mutta en milloinkaan pitäytynyt niissä. |
ei koskaan | harvoin | kuukausittain / joskus | viikottain / melko usein | paivittain / usein | oire / piirre |
Huoneeni oli sotkuinen ja tavarat sikinsokin. | |||||
Reppuni / koululaukkuni / koulupöytäni oli sekaisin. | |||||
Minulla oli vaikeuksia toimia järjestelmällisesti. | |||||
Tehtävien, varsinkin pitkäjänteisyyttä vaativien töiden ja niiden palautuspäivien seuranta tuotti vaikeuksia. |
ei koskaan | harvoin | kuukausittain / joskus | viikottain / melko usein | paivittain / usein | oire / piirre |
Myöhästelin koulusta. | |||||
Olin aina myöhässä harrastuksista. | |||||
Ajan kulumisen tunne hämärtyi. | |||||
Valvoin myöhään ja minun oli vaikeaa nousta aamulla ylös. |
ei koskaan | harvoin | kuukausittain / joskus | viikottain / melko usein | paivittain / usein | oire / piirre |
Kirjoitukseni oli sotkuista ja käsiala vaihteli. | |||||
Olin kömpelö enkä pärjännyt liikunnassa. | |||||
Törmäilin pöydänkulmiin, ovenkarmeihin jne. | |||||
Pudottelin tavaroita käsistäni. | |||||
Paiskoin ovia tahtomattani. |