Lapsen lahjakkuus myös vaikuttaa
oireiden esiintymiseen. Lahjakkailla tytöillä kompensointikyky
piilottaa usein oireet. Tällöin kuormituksen lisääntyminen
syystä tai toisesta paljastaa vasta ongelmat ympäristölle.
AD/HD -tyttö kyllä on koko ajan tiennyt, että jotain on
vialla ja ponnistellut suoriutuakseen muiden lailla.
|
|
Olin hidas lukemaan. | |
Kun luin, ajatukseni vaeltelivat muualla. | |
Oli tavallista, etten kyennyt vastaamaan kysymyksiin luettuani lukutehtävän. | |
Jouduin lukemaan tekstin useampaan kertaan, jotta pystyin todella ymmärtämään lukemani. | |
En harrastanut lukemista, koska se oli niin vaikeaa. |
kyllä | oire / piirre |
Kirjalliset työt olivat minulle vaikeita. | |
Minulla oli paljon ideoita, mutta en kyennyt kirjoittaessani jäsentämään niitä selkeästi. | |
Kykenin selittämään asiani sanallisesti, mutta kirjoittamaan en niitä pystynyt. |
kyllä | oire / piirre |
En kyennyt muistamaan kotitehtävien ohjeita. | |
Vaikka luinkin kokeeseen, en pystynyt muistamaan asioita kokeessa. | |
Olin unohtelevainen ja poissaoleva. |